Crowdfundingová platforma Donio vyrostla meziročně téměř trojnásobně, nabírá zkušený tým a míří na zahraniční trh

tisková zpráva

Praha 31. 1. 2022 – Rok 2021 stvrdil úspěch fungování české dárcovské platformy, která patří mezi projekty zainvestované skupinou Miton. Donio trojnásobně vyrostlo, v říjnu vstoupilo na Slovensko a ještě letos plánuje expanzi do Rumunska.

Na šťastné konce 1 575 příběhů se na Donio v roce 2021 vybralo 242 milionů korun, což činí bezmála trojnásobek příspěvků předchozího roku. Celkový počet příspěvků, ať už na dobročinné sbírky nebo komerční projekty, byl v loňském roce 267 811, průměrně dárci přispívali 903 Kč. Mezi nejúspěšnější dobročinné sbírky patří celonárodní akce – za zmínku stojí například iniciativa na pomoc pracovníkům zdravotnických zařízení během pandemie #Energiilekarum nebo soubor desítek sbírek Společně pro Moravu pro obyvatele zasažené tornádem. V roce 2021 rost počet i tzv. komerčních projektů na podporu kulturních a společenských iniciativ. Mezi největší z nich patřil animovaný seriál Elišky Podzimkové Plešouni na osvětu dětské onkologie nebo šokující komedie Party hárder, za níž stojí Marty Pohl (známý též jako rapper Řezník). 

„V roce 2021 jsme se setkali s neuvěřitelnou podporou veřejnosti a největším meziročním růstem za dobu naší existence. Za to všem, zakladatelům i dárcům, patří obrovské poděkování. Právě i díky dobrovolným příspěvkům na provoz naší platformy můžeme dále růst. V říjnu jsme vstoupili na slovenský trh a díváme se na další trhy, kde bychom mohli umožnit lidem za pomoci druhých změnit svůj příběh. Jednou takovou zemí je Rumunsko, kde žádná dárcovská platforma zatím neexistuje, což ale zdaleka neznamená, že by jednotlivci nehledali možnosti pomoci,“ vysvětluje další expanzní strategii zakladatel Donio David Procházka.


Krom zahraniční expanze Donio chystá i produktové novinky. Jednou z nich je tzv. Dobrovýzva, díky které budou moci přispěvatelé pomoci dobročinným sbírkám ještě o něco více. Princip je takový, že mohou vyzvat, například při příležitosti svých narozenin, své přátele nebo kolegy v práci, aby se místo na dárek složili na pomoc vybrané sbírce. 

S velkým nárůstem příběhů na platformě je pro Donio také důležitým tématem bezpečnost pro dárce. „Naše bezpečnostní mechanismy jsou aktuálně na vysoké úrovni a děláme vše pro to, abychom předešli podvodným sbírkám. Stejně tak dbáme na detailní kontrolu při vyplácení financí. Bohužel se ale s odbornou veřejností ne zcela shodujeme na tom, co ještě spadá pod ‚veřejně prospěšný účel.‘ Mise Donio je dělat pomoc dostupnější a liberálnější, proto iniciativy kulturních organizací, komunitní projekty nebo vzdělávací weby bereme též jakožto veřejně prospěšné. Směrem k dárcům vykazujeme 100% transparentnost, každý dárce má veškeré dostupné informace o příběhu a je zcela na něm, zda se ho rozhodne podpořit. Ať už jde o pomoc při těžké diagnóze, novou inscenaci ve svém oblíbeném divadle nebo sbírku na nové dětské hřiště v okolí.“ 

„Nadále pracujeme na tom, aby byla pomoc u nás i v zahraničí co nejdostupnější a pomáhání co nejjednodušší. I proto jsme rozšířili tým o profesně seniornější kolegy, kteří nám pomohou zejména se škálovatelností produktu a zahraniční expanzí,“ pokračuje Procházka. Tým Donio se totiž během pár měsíců rozrostl o posily jako je slovenský podnikatel Ivan Zaťko, produktový designer Marek Jelínek (ex-RegioJet) nebo bývalá marketingová manažerka Twista Ania Bornová (roz. Cingrošová). Tým obohatila i bývalá CEO Slevomatu Marie Havlíčková, která se stala jedním z hlavních mentorů projektu.

„Abychom se ale jen nechválili, jsou i oblasti, kde jsme plány na rok 2021 nenaplnili. Jednou z nich je například automatizace platformy. Podařilo se nám sice zjednodušit proces zakládání sbírky tak, aby jej zvládl sám opravdu každý, pořád ale zůstává plno funkcí, které bychom rádi zařadili – například automatické zasílání notifikací o aktualitách u příběhů nebo vyplácení vybrané částky přímo zakladatelem. Spuštění těchto funkcí bylo původně v plánu na konci roku, ale předběhly je komplexnější iniciativy, jako například vstup do další země,“ vysvětluje Procházka.

Za další prostor pro zlepšení považuje zakladatel Donio budování povědomí o značce mezi dárci. „Většina přispěvatelů přichází na Donio prostřednictvím konkrétních sbírek, aniž by věnovali pozornost samotné platformě, což je logické. Na druhou stranu je možné, že si na Donio nevzpomenou v momentě, kdy budou chtít založit sbírku nebo projekt. To bychom chtěli změnit,“ říká Procházka o důvodech plánované brandové strategie, jejíž součástí je větší jarní kampaň a kontinuální osvěta v oblasti crowdfundingu a pomáhání. Skrze edukativní obsah už nyní pomáhá zakladatelům dobročinných sbírek i komerčních projektů připravit co nejúspěšnější kampaně, věnovat se chce i inspirativnímu obsahu pro dárce.

Podívejte se na i na další sbírky, které na Donio aktuálně běží: www.donio.cz

Kontakt pro média

Máte-li zájem o rozhovor, podklady nebo fotografie, neváhejte se nám ozvat. I mediální podpora je ohromná pomoc na cestě ke zdárnému konci sbírek, které pomáhají. Jsme zkrátka pro každou mediální dobrost, tak se nám ozvěte. <3

Na vaše zprávy se těšíme na donio@donio.cz.

Odpovědi na nejčastější otázky, které v Donio dostáváme.