Rady pro zakladatele dobročinných sbírek

2. Založení sbírky

  1. Založení sbírky a dodání podkladů

    Stačí vyplnit krátký dotazník na našem webu ve kterém co nejkonkrétněji popište svůj příběh a přibližte osobní motivaci. Jakmile nám vyplněný dotazník odešlete ke schválení, ozveme se vám, zda je všechno v pořádku nebo je potřeba něco doplnit. Sbírku během několika pracovních dnů schválíme a zveřejníme. Sbírku můžete spustit okamžitě nebo zvolit datum jejího spuštění přímo při jejím zakládání.

  2. Pojmenujte svoji sbírku stručně a výstižně

    Podrobnosti o vašem příběhu doplníte do obsahu sbírky, v nadpisu tedy můžete být struční. Z nadpisu by mělo být patrné, o co se jedná – ideálně zmínit jméno člověka nebo organizace, kterých se sbírka týká a případně i účel sbírky.

    Například:
    • Nový invalidní vozík pro Lukáška
    • Pro Laurinku na rehabilitace
    • Pomoc opuštěným pejskům na Kladně

  3. Nahrajte správné fotky a videa

    V online prostředí je zřetelná úvodní fotka ve vysokém rozlišení naprostý základ. Vysoké rozlišení znamená ideálně alespoň 1600×1000 px – poznáte to tak, že fotka není „rozkostičkovaná“ ani na větších monitorech.

    Pokud vás zajímá u fotky konkrétní velikost v pixelech, najdete ji na mobilu a Macu v informacích o fotce. Ve Windows stačí, když na fotku najedete kurzorem myši a informace o rozlišení se po chvilce zobrazí.


    Zvolte fotku, která není rozmazaná, protože na sbírku narazí lidé na mobilech či počítačích s různým rozlišením displeje. Vybírejte spíše fotky na šířku, fotky na výšku editor ořízne nebo zmenší. Pokud spouštíte sbírku na podporu zvířat, zkuste zvířátko vyfotit v co nejklidnější pozici.

    Příklad: Rozmazaná fotka na výšku vs. jasná ostrá fotka na šířku z Útulku Voříšek


    Zamyslete se, na jaké fotky reagujete vy a takové vyberte i pro svoji sbírku. Obecně platí, že zaujmou autentické fotky s lidmi, zejména obličeje nebo celé postavy. Fotky během zakládání ale i po spuštění sbírky můžete zkontrolovat a pokud se nezobrazují správně, upravit je nebo nahrát nové.

    Příklad: Oříznutá fotka miminka v nízkém rozlišení vs. kvalitní fotka celé postavy ze sbírky Pro Stellinku

    Pokud nenahrajete zvlášť fotku pro sdílení, úvodní fotka se bude zobrazovat kdykoliv budete sbírku sdílet (např. na sociálních sítích). Proto zkuste zvolit takovou úvodní fotku, která vystihuje příběh sbírky. Vyzkoušet můžete i video, kde ve stručnosti popíšete dárcům svůj příběh, nebo natočíte prostředí, kterého se příběh týká. Čím více připojíte obrázků, tím více detailu dárcům poskytnete, důležité ale je, aby byly fotky kvalitní a dávaly ve spojení s příběhem smysl.

  4. Popište podrobně svůj příběh

    Představte si, že si příběh čtete z pohledu dárce. Zajímalo by vás určitě, kdo sbírku založil a na jaké účely budou peníze využity. Zda na sbírku ale jako dárce nakonec přispějete ovlivní nejvíce samotný příběh sbírky. Proto je důležité si dát s popisem sbírky práci, sebrat veškerou odvahu a napsat příběh od začátku až po současný stav přesně tak, jak se věci mají.

    Příklad: Podívejme se na sbírku pro Terezku. Potřebovala finance na speciální terapii, kterou u nás pojišťovny nehradí. Sbírku na 300 tisíc se podařilo zdárně vybrat za 5 dní, a to díky perfektní komunikaci její zakladatelky, Terezčiny maminky.

    Terezčina maminka detailně popsala, jaký je Terezky aktuální stav a jaká je prognóza nemoci.

    • Nemoci věnovala samostatný odstavec, aby dárcům přiblížila, čím její dcera, ale i ostatní pacienti s podobnou diagnózou, prochází.
    • Dárcům přesně řekla, na co budou jejich peníze využity a jak Terezce pomohou.

    • Nebojte se v textu vyjadřovat emoce

      Nejde o citové vydírání, ale o to, aby se potenciální dárce lépe vžil do vaší situace, téma lépe pochopil, a hlavně si uvědomil, jaký může mít příspěvek dopad.

      Příklad: „Potřebuji peníze na rehabilitaci po úrazu.“ vs. „Pomozte mi splnit si sen začít po úrazu znovu chodit, abych mohl trávit čas venku s milovanou dcerou.“


    • Text doplňte o odkazy

      Pokud máte jakékoliv doplňující informace k vaší sbírce nebo tématu, kterého se sbírka týká, vkládejte do textu odkazy. Může jít i o váš osobní blog nebo například o články v médiích. Odkazy v obsahu umožní dárcům získat další důležité informace.


    • Dlouhý text strukturujte formátováním nebo fotkami

      Využijte různé typy odstavců, nadpisů, citace odlište kurzívou, důležité informace zvýrazněte tučným písmem.

      Text rozdělte fotografiemi nebo videi, aby byl pro dárce stravitelnější. Vizuální obsah, který přímo souvisí s myšlenkou popisovanou v textu, vede dárce k tomu, že tématu porozumí a lépe si jej zapamatují.

  5. Věnujte péči povinným dokumentům

    Nahrajte ostrou fotku obou stran průkazu totožnosti, ať vám o ně nemusíme říkat znovu, a také nahrajte veškeré dokumenty, které potvrzují účel sbírky. Může jít o lékařské zprávy, potvrzení úřadu či soudu, kalkulace rozsahu lékařské nebo sociální pomoci, na kterou vybíráte a tak dále. Každý dokument musí mít jasného vydavatele, kterým je státní nebo soukromá instituce či lékař.

    Na konci zakládání sbírky vás také čeká čestné prohlášení o pravdivosti vašeho příběhu a souhlasu s GDPR.

  6. Nezapomeňte, že sbírku můžete upravit i po spuštění

    Krom účelu sbírky (sekce „Na co se prostředky použijí“) můžete obsah sbírky upravit i po jejím spuštění. Po přihlášení na Donio najdete sbírku už vždycky v sekci Mé příběhy (nahoře v menu). Tam si můžete zobrazit jak Detail (a dostanete se na stránku, která je publikovaná veřejně), tak Nastavení. V Nastavení sbírky můžete případně dále editovat její obsah, přidávat fotky nebo aktuality.

Další rada

Všechny rady

Chcete se na něco zeptat? Kontaktujte nás pribehy@donio.cz