Časté dotazy
- Co je to Donio
- Donio je místo, kde si kdokoli může snadno a zdarma založit sbírku. Po jejím ukončení předáme 100 % vybrané částky.
- Pro koho je Donio
- Rádi říkáme, že se skládáme na cokoliv dobrého. Ať už chcete sbírku vytvořit pro sebe, kamaráda, který onemocněl, nebo se třeba složit se sousedy na kompostér, jsme tu pro vás.
Autoři sbírek
- Co to stojí?
- Založení sbírky na Donio je zdarma.
- Berete si provize?
- Nebereme, vždy předáme 100 % vybrané částky, a dokonce sami hradíme náklady spojené s platební transakcí.
- Z čeho tedy máte peníze na provoz?
- Provoz a rozvoj Donio pokrýváme z vlastních zdrojů a dýšek dárců, která jsou dobrovolná. PS: Děkujeme za ně, jsou pro nás nejen ohromná finanční pomoc, ale i gesto, že vám dává smysl, co děláme. <3
- Co potřebuji k tomu, abych mohl/a sbírku založit?
- Zejména si ujasnit, proč sbírku pořádáte a jaká je její cílová částka. V některých případech prosíme zakladatele o dokumentaci, abychom co nejvíce ověřili věrohodnost sbírky. (Například u sbírek na rehabilitační cvičení vždy vyžadujeme lékařskou zprávu a kalkulaci procedury nebo zdravotní pomůcky.)
- Co ověřujete a co musím doložit?
- Zakladatel sbírky nám vždy musí zaslat kopii průkazu totožnosti, abychom si ověřili, že se nejedná o podvod. V některých případech vyžadujeme i dokumentaci týkající se předmětu sbírku. (Například u sbírek na rehabilitační cvičení vždy vyžadujeme lékařskou zprávu a kalkulaci procedury nebo zdravotní pomůcky.)
- Jakým způsobem probíhá založení sbírky?
- Založení sbírky na Donio je jednoduché a rychlé. Stačí vyplnit formulář na našem webu. Nezapomeňte v něm popsat svůj příběh a přiblížit osobní motivaci, buďte co nejkonkrétnější. My se na sbírku podíváme – pokud je třeba cokoliv doplnit, ozveme se vám, pokud je vše v pořádku, sbírku v řádu několika pracovních dnů schválíme a zveřejníme.
- Jak dlouho trvá schválení sbírky?
- Pokud od vás máme dostatek podkladů, sbírku schválíme a zveřejníme v řádu několika pracovních dnů. V momentě zveřejnění je sbírka okamžitě aktivní.
- Je možné, abych měl/a sbírku i u jiné nadace?
- Bohužel. Sbírka nemůže běžet na dvou platformách současně, pokud má stejný účel.
- Proč po mě chcete adresu, rok narození a další data?
- Zakladatel sbírky nám vždy musí zaslat kopii průkaz totožnosti, abychom si ověřili, že je sbírka věrohodná. Nemusíte se bát, vaše údaje jsou u nás v bezpečí.
- Jak dlouho je sbírka aktivní?
- Sbírku je možné nechat běžet tak dlouho, dokud je třeba. Pokud ale vidíme, že se jí dlouhodobě nedaří získávat dary, spojíme se s jejím zakladatelem a doporučíme mu její ukončení.
- Kdy a jak dostanu peníze?
- Po ukončení sbírky se s vámi spojíme, abychom vám vystavili smlouvu o nadačním příspěvku. Po jejím odeslání jsme připraveni vám finance poslat na účet.
- Budu z daru odvádět daně?
- To je trochu složitější otázka – záleží na tom, zda jste fyzická, nebo právnická osoba, na co prostředky využijete a také na výši daru.
- O kolik si mám říct?
- Skvělá otázka. O tolik, kolik potřebujete. Založení sbírky ale není samospasné, proto myslete i na to, zda je částku reálné vybrat v rámci skupiny, kterou dokážete oslovit.
- Co se děje v momentě, kdy se nepodaří částku vybrat?
- V momentě, kdy se sbírce dlouhodobě nedaří získávat dary, spojíme se s jejím zakladatelem a domluvíme se na jejím ukončení a předání částky, kterou se podařilo vybrat. Pokud se například vybíralo na přístroj, který není možné za nižší částky pořídit, poprosíme zakladatele sbírky o alternativní řešení. Z podstaty veřejné sbírky ale není možné finanční prostředky dárcům poslat zpět.
- Musím mít IČO?
- Nemusíte. Sbírku můžete založit i jako fyzická osoba.
- Může mít moje sbírka patrona?
- Každé sbírce pomůže, pokud patrona má, a to jednak komunikačně, tak i motivačně. Patron totiž může coby poděkování nabídnout některému z dárců netradiční zážitek (například společné setkání), což může být příjemná motivace k podpoře sbírky.
- Máte pro mě nějaké tipy dovést sbírku ke zdárnému konci?
- Je potřeba si uvědomit, že založení sbírky je teprve začátek na cestě za jejím úspěchem. Bohužel se často setkáváme s tím, že lidé věnují spoustu energie založení sbírky a když ji spustí, mají dojem, že se peníze zázračně vyberou. Tak to (bohužel) není. Zda bude sbírka úspěšná, záleží zejména na péči, kterou jí budete věnovat vy. Připravili jsme proto praktické tipy (pdf), které vám pomohou se zorientovat v možnostech propagace sbírky, které podpoří její úspěšnost.
Dárci
- Proč potřebujete moje údaje?
- Potřebujeme váš e-mail, abychom vám mohli potvrdit, že jsme váš dar v pořádku přijali. Pokud jste podpořili sbírku, která nabízí možnost získat netradiční zážitek, potřebujeme ještě vaše jméno a telefon, abychom se s vámi v případě výhry mohli snadno spojit. V případě, že si přejete potvrzení o daru, potřebujeme od vás údaje, které jsou nezbytné k jeho vystavení.
- Jak to, že se moje platba ještě nepřipsala?
- Pokud jste zvolili platbu převodem, váš příspěvek se ke sbírce připíše až v momentě, kdy nám peníze dorazí na účet. Buďte, prosím, obezřetní při zadávání variabilního symbolu, abychom dokázali váš dar správně přiřadit ke sbírce.
- Nepřišel mi od vás potvrzující email nebo nové heslo.
- Podívejte se, prosím, do spamu. Ani tam není? Ozvěte se nám na donio@donio.cz.
- Vystavíte mi potvrzení o daru?
- Ano, při vyplňování údajů stačí zaškrtnou kolonku „Chci vystavit potvrzení o daru“ a my vám potvrzení zašleme na e-mailovou adresu, kterou jste uvedli.
- K čemu mi potvrzení o daru bude?
- Váš dar pomůže i vám – můžete si ho totiž jednoduše odečíst od základu daně v daňovém přiznání za daný rok. Pro fyzické osoby (včetně zaměstnanců) platí, že souhrnná hodnota daru musí činit alespoň 1 000 Kč. Právnické osoby si pak mohou od základu daně odečíst hodnotu darů, pokud jejich hodnota činí alespoň 2 000 Kč. Detailnější informace naleznete v § 15 a 20, odst. 1 Zákona 586/1992 sb. o daních z příjmů.
- Co se děje s penězi, pokud se částka nevybere?
- V momentě, kdy se sbírce dlouhodobě nedaří získávat dary, spojíme se s jejím zakladatelem a domluvíme se na jejím ukončení a předání částky, kterou se podařilo vybrat. Pokud se například vybíralo na přístroj, který není možné za nižší částky pořídit, poprosíme zakladatele sbírky o alternativní řešení. Z podstaty veřejné sbírky ale není možné finanční prostředky dárcům poslat zpět.
- Nepodařilo se mi provést platbu kartou ze zahraničí, co s tím?
- Pokud máte problémy s provedením platby ze zahraničí, může být chyba na straně platební brány, která některé zahraniční platební karty nepřijímá. Pokud zvolíte platbu převodem, můžete použít například službu TransferWise, která má výhodnější podmínky pro převod ze zahraničí.
- Mohu vám poslat peníze přímo na účet? Kde najdu číslo účtu?
- Peníze je vždy třeba poslat se správným variabilním symbolem, abychom dokázali platbu přiřadit ke správné sbírce. Proto je potřeba u každé sbírky zvolit platbu bankovním převodem, na základě které vám vygenerujeme variabilní symbol a veškeré údaje o platbě vám zašleme.
- Mohu si u vás objednat daný produkt/službu, na kterou běží sbírka?
- My v Donio samotnou výrobu/poskytování neprovozujeme, jsme pouze platforma, přes kterou je možné na výrobu přispět. Pokud máte zájem o některý z produktů, na které jsou u nás sbírky, kontaktujte prosím vždy jejich zakladatele uvedené v popisu sbírky.
- Je Donio garantem, že je sbírka důvěryhodná?
- Donio je platforma, která založení sbírek umožňuje. V profilu každé sbírky je uvedeno jméno jejího zakladatele, kterému po ukončení sbírky předáme dar. K posouzení, zda je zakladatel důvěryhodný, používáme několik kritérií, abychom co nejvíce předešli zneužití.