Rady pro zakladatele dobročinných sbírek

3. Po spuštění

Gratulujeme, vaše sbírka je spuštěna! Je potřeba si ale uvědomit, že je to teprve začátek na cestě za jejím úspěchem. Bohužel se často setkáváme s tím, že lidé věnují spoustu energie založení sbírky a když ji spustí, mají dojem, že se peníze zázračně vyberou. To, zda bude sbírka úspěšná či nikoliv, ale záleží zejména na tom, kolik pozornosti jí budete věnovat vy osobně. Připravili jsme proto praktické tipy, které vám pomohou se zorientovat v možnostech propagace sbírky, které podpoří její úspěšnost.

Propagace sbírky

  1. Zamyslete se, kdo by vám mohl přispět

    Tyto skupiny potenciálních dárců si zapište za uši. Jsou to cílové skupiny, které se o vaší sbírce musí dozvědět. Přemýšlejte nad tím, kde se tito lidé pohybují a kde je můžete jednoduše o sbírce informovat.

    Mohou to být například:
    • vaši nejbližší – rodina, širší rodina, přátelé, známí
    • sousedé – můžete je oslovit letáčkem v místní samoobsluze nebo na úřadě
    • lidé, kteří mají stejný zájem – najděte tematické skupiny na Facebooku
    • lidé, kteří budou mít pochopení pro vaše problémy, např. pokud jste rodičem nemocného dítěte, můžete umístit leták do čekárny u pediatra (samozřejmě po domluvě s doktorem)
  2. Oslovte vaše známé skrze e-mail nebo SMS

    Do mailu vložte text o sbírce a pošlete ho společně s odkazem přímo na sbírku svým kolegům, blízkým a přátelům. Poproste je, aby přispěli a váš e-mail poslali dál.

    Požádat je můžete i osobně nebo prostřednictvím telefonátu a SMS – důležité je vždy poprosit nejen o přispění, ale hlavně i o sdílení sbírky.

    Příklad: „Ahoj, na Donio jsem založila sbírku, jejímž cílem je vybrat peníze na rehabilitace pro moji dcerku Evičku, které jsou finančně náročné a pojišťovna je nehradí…“

  3. Využijte sociální sítě

    Na Facebooku označte náš profil @Doniocz a sdílejte sbírku s osobním textem nejen na svém účtu, ale také v tematicky zapojených skupinách. Požádejte, aby příspěvek sdíleli i vaši přátelé a ostatní uživatelé. (U příspěvků na vaší zdi nezapomeňte nastavit soukromí tak, aby se příspěvek mohl zobrazit nejen vašim přátelům.)

    Příspěvky přidávejte v čase, kdy vaši přátelé tráví na sítích nejvíce času. Velký dosah mají ranní a podvečerní. A také ty, který nahrajete v neděli večer, kdy se lidé vrací z víkendových výletů.

    Na Instagramu vyfoťte zajímavou fotku týkající se sbírky, přidejte obdobný text jako na Facebooku, označte @Doniocz a vymyslete hashtagy, které se vaší sbírky týkají. #pomahame #spolecne #dobro #doniocz #kradostistacimalo #pridejtese a další… Příspěvek sdílejte i v InstaStories. Můžete si jich vymyslet i víc.

    Na Instagramu se špatně sdílí odkazy, proto je dobré odkaz na sbírku zmínit ve svém bio (popis profilu) a sledující tam odkázat, nebo pravidelně přidávat odkaz do InstaStories.

    Využít můžete i jiné sociální sítě jako jsou LinkedIn, Twitter nebo TikTok. Důležité je vždy oslovit dost lidí, kteří vaši sbírku zároveň i přesdílí.

  4. Internetová fóra

    Znáte nějaká internetová fóra, kde je komunita lidí, kteří řeší stejné problémy jako vy? Zkuste vaši žádost o příspěvek nasdílet i tam. Nejznámější taková fóra v Česku jsou například modrykonik.cz nebo emimino.

  5. Letáky

    Vyrobte jednoduché letáky, které můžete umístit na různých veřejných místech (nikoliv však do prostředků hromadné dopravy, na to je třeba speciální povolení), v místní samoobsluze, na úřadě, nebo je vhodíte sousedům do schránky (zde také pozor, na schránce nesmí být uvedeno, že si letáky nepřejí).

  6. Místní noviny

    Zkuste lokální redakci kontaktovat s prosbou o pomoc při sdílení sbírky. Jen počítejte s tím, že uzávěrka vydání je většinou až měsíc dopředu, proto je musíte oslovit v dostatečném předstihu, aby se termín trvání sbírky na webu Donio a termín vydání neminul.

    A co třeba zkusit místní rozhlas?

  7. Společenské akce

    Zvažte, zda můžete uspořádat nebo se zúčastnit společenské akce, která vaši sbírku podpoří. Nabízí se například cyklistické závody, maturitní ples nebo dobročinný bazar.


Řazení sbírek na Donio webu

Většina uživatelů přichází přímo na stránku konkrétní sbírky z odkazu, který jim někdo pošle, proto dáváme důraz na sdílení sbírky, kde to jen jde. Jen zlomek dárců přichází přes tzv. homepage (stránka www.donio.cz) nebo ze sekce Dobročinné sbírky. Přesto byste ale měli vědět, že v této sekci nejsou sbírky seřazené náhodně. Na prvních místech se objevují sbírky se dvěma vlastnostmi: nově přidané sbírky a sbírky, u kterých je nejvíce nových příspěvků od dárců. Stává se, že po spuštění sbírky a prvních příspěvcích se sbírka objeví v seznamu nahoře (protože je nově založená, a navíc na ní zrovna přispělo několik štědrých dárců), v průběhu času se ale začne posouvat níže (protože jsou poslední příspěvky dárců několik dní staré a byla založená už nějaký čas zpět).

Co z toho vyplývá? Pokud usilujete o udržení vaší sbírky v seznamu nahoře, komunikujte s potenciálními dárci intenzivně i v průběhu sbírky. Každý nový příspěvek do sbírky ji v seznamu posouvá výš.


Další rada

Všechny rady

Chcete se na něco zeptat? Kontaktujte nás pribehy@donio.cz